التخطي إلى المحتوى الرئيسي

عبقرية التاريخ: هل ٦/٣٠ هو موعدنا مع العاصفة المثالية؟

العاصفة المثالية هي ظاهرة طبيعية نادرة الحدوث. في هذه الظاهرة تجتمع مجموعة من العواصف و الأعاصير الشديدة لتجتمع قوتها في مسار واحد تدمر كل ما في طريقها. هذه العواصف تنشأ بعيدة عن بعضها و لكن تتحد في لحظة لتسلك مسار واحد.

هل ٦/٣٠ هو موعدنا مع هذا النوع من العواصف؟ هناك من سينزل من يوم ٦/٢٨ و هدفه استرجاع ثورة ٢٥ يناير لتحقيق أهدافها التي حاد بنا نظام الإخوان المتأسلمين عنها و هناك من سينزل لأنه غير راض عن الأداء الهزيل لمؤسسة الرئاسة و حكومتها و لكن هناك أيضاً من لن ينزل أما عن خوف أو لانه يريد ان يعطي فرصة لهذا النظام.

ولكن هل سيصير من لن ينزل كثيراً؟ ماذا ستفعل هذه المجموعة عندما يحل يوم ٧/١ بتطبيق الزيادات المعلنة و الغير معلنة للضرائب و الرفع الجزئي للدعم؟ هل ستكون هذه هي القشة التي تقسم ظهرها و تجعلها تنضم للفريق الذي يريد إنهاء هذا النظام؟

قناعتي الشخصية ان هذه اللحظة ستكون لحظة العاصفة المثالية عندما يتحد الجميع علي حتمية رحيل نظام الإخوان المتأسلمين. كل منا سينزل لسبب قد يختلف عن الآخر و لكن كلنا سنكون متفقين علي هدف واحد و هو إزالة هذا النظام الفاشي المستبد الغير عابئ بمطالب الغالبية العظمي من الشعب المصري.

هل ستنتظر هذه المجموعة حتي ٧/١ أم أنها ستنزل كخطوة استباقية لتغل يد النظام من فرض الضرائب و رفع الدعم؟ في كل الأحوال النتيجة هي نزول غالبية الشعب المصري لإرغام هذا النظام علي الرحيل أو غل يده في اتخاذ قرارات اقتصادية مجحفة للقاعدة العريضة من الشعب المصري.

يعني من الآخر يتنزل معانا نشيل مرسي و عشيرته يا تنزل معانا عشان علي الأقل تضمن عدم تدهور الحالة المعيشية أكثر مما هي عليه الآن. النهاية كلنا حننزل عشان نفجر إعصار مبني علي اتحاد كل الأهداف في مسار واحد للعاصفة المثالية.


تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

مسامير علي الطريق

من اشهر حيل النصب التي كان يتعرض لها المصريين إلقاء بعض المسامير بمسافة قصيرة قبل محلات إصلاح الإطارات، فيتم ثقب إطار السيارة قبل المحل مباشرة، ليخرج عليك بقدرة قادر، فني الإصلاح و يعرض عليك إصلاح الإطار و تحمد ربك لحدوث هذا الحادث المفاجئ علي مقربة من محل إصلاح الإطارات. مصر دلوقتي لسة معدية علي المسامير. شوية كمان و يظهر لينا فني إصلاح الكاوتش.  في عام ٢٠١٠ انتهي معهد بيجين السادات للدراسات الاستراتيجية من أعداد مقترح حل نهائي للازمة الفلسطينية ملخصه استبدال مجموعة قطع من الأراضي مع إعطاء محفذات لكل طرف للموافقة.  التبادل الأول: مصر تعطي قطاع غزة مساحة قدرها ٧٢٠ كيلومتر مربع عبارة عن شريط بواجهة ٢٤ كيلو علي البحر المتوسط نهايته قبل مدينة العريش مباشرة و بعمق ٣٠ كيلومتر و ذلك يزيد مساحة قطاع غزة الي قرابة ١٠٠٠ كيلومتر مربع يسمح بإنشاء ميناء دولي و مطار دولي يبعد عن المجال الجوي الإسرائيلي ب ٢٥ كيلومتر.  في المقابل مصر تحصل علي مساحة ٧٢٠ كيلومتر مربع من صحراء النقب من إسرائيل  تجعل اقرب نقطة للحدود الأردنية ١٠ كيلومتر. التبادل الثاني: إسرائيل تحصل علي ١٢٪ من

مش مطمن للعريس يا جماعة

بعد ما شفت اعلانات اللجنة التأسيسية اللي بتقول لنا نقرا و نمسك قلم و نشطب و نغير فرحت و عقدت العزم اني لازم  اشارك و اكون ايجابي و افحص و اتمحص عشان اقول رايي بصراحة في نهاية الموضوع وجدت نفسي زي اللي جاله عريس لبنته و الراجل مستوفي جزء كبير من الشروط لكن قلبي مش مستريحله. البنت والا هي بايرة والا انا محتاج اجوزها جوازة مش راضي عنها. قراري ده اللي حيدفع ثمنه في الآخر هي بنتي و احفادي عشان كدة لو مش متأكد دشليون في المية حقول لا نبتدي بقي في ليه قلبي مش مرتاح قوي ١. الدستور  في مجمله بيرسخ لفكر طبقي مقيت! حاجة مقرفة جدا اننا نشترط رعاية او خدمات نقدمها فقط لغير القادرين، يعني حنصنف المجتمع لقادر و غير قادر؟ طب مين اللي حيحدد القادر و الغير القادر؟ طب و علي اي اساس؟ مفيش حد فكر في الجانب النفسي للمواطن؟ يعني تفتكروا الواحد فينا يبقي منظره ايه و هو باعت شهادة فقر مع ابنه او بنته للمدرسة او المستشفي؟ طب و ايه رأيكم في عزيز قوم ذل؟ ممكن يكون شخص له مكانة مجتمعية رفيعة لكن موارده المادية ضعيفة... اطلب منه شهادة فقر برده؟ الدستور اللي مايفكرش في كرامة و عزة المواطن زي العريس ال